Laadinstructie Santbergen
Gebruiksinstructie Laadpaal Santbergen
(Noorderweg 2, bij bakkerij Matthijs Boon)
INHOUD:
1. Toelichting werking DC/V2G snellader Santbergen
2. Gebruiksinstructie Santbergen laadpaal
1. Toelichting werking DC/V2G snellader Santbergen
Sinds februari 2022 is onze eerste innovatieve DC/V2G snellader operationeel. Omdat die anders werkt en anders gebruikt moet worden, volgt hierbij een uitleg en gebruiksinstructie.
Doorgaans laden de HET deelauto’s bij de bekende laadpalen van Total/Pitpoint in de publieke ruimte. Dat zijn AC-palen op grijze stroom, van max 11 kW. Bij Santbergen hebben we sinds begin 2022 onze eigen laadpaal. Dat is een slimme en innovatieve laadpaal:
- hij werkt op duurzame en efficiënte gelijkstroom (DC, direct current)
- houdt rekening met de beschikbaarheid van zonnestroom van het Santbergen-dak
- en kan (op de Chademo stekker) ook terugleveren.
Dit DC-snellaadsysteem werkt iets anders dan de Total-AC-palen, vandaar wat extra uitleg.
1.1. Snelladen: sneller en met kabel aan de paal
Een DC-lader werkt met een omvormer in de laadpaal, een AC-lader met de omvormer in de auto. De Santbergen laadpaal gaat dus om de omvormer in de auto heen. Daardoor kan hij sneller en efficiënter laden. Waar een 11 kW AC lader maximaal 6,6 kWh/uur haalt (en vaak rond de 3 KWh laadt), laadt de 10 kW DC lader op met 9,8 kW/uur, anderhalf tot drie keer zo snel.
Bij een snellader zit de kabel aan de lader. Dus niet zoals bij een AC-lader, waar je de laadkabel van de auto gebruikt en in het stopcontact van de laadpaal steekt. Een snellader heeft geen stopcontacten, maar eigen kabels.
1.2. De laadstekkers
De Santbergen-laadpaal heeft twee aparte stekkers (eigenlijk zijn het twee aparte laadpalen in een behuizing). Die zien er heel verschillend uit.
1. Chademo (voor Nissan Leafs en enkele andere EV’s zoals de Mitsubishi Outlander-EV). Deze zit links aan de Santbergen laadpaal, met nummer 1. | |
2. Combo/CCS (voor de meeste andere EV’s, zoals de HET Tesla en de meeste modellen EV vanaf 2022) Deze zit rechts aan de Santbergen laadpaal, met nummer 2. |
Beide zijn anders dan de ‘klassieke’ Mennekes type 2 laadstekkers die in veel EV’s worden gebruikt, en de norm zijn op de Total AC-laders. Sommige elektrische auto’s kunnen hierdoor (nog) niet laden bij de Santbergen laadpaal.
Zoals je kunt zien, kan de Mennekes Type 2 wel in het bovendeel van de CCS worden gebruikt (daarom heet hij ook wel combo), zoals in de Tesla. De Nissan Leafs hebben een apart laadslot voor de Mennekes-stekkers.
1.3. Terugladen
De Chademo-laadstekker kan ook terugleveren, als de rijder daar toestemming voor geeft. De teruggeladen kWh’s worden in mindering gebracht op de kosten. De CCS-laadstekker kan nog niet terugleveren, en de meeste EV’s kunnen dat ook nog niet. We hopen dat dit tussen nu en 2024 wel wordt mogelijk gemaakt.
2. Gebruiksinstructie Santbergen laadpaal
Volg de Gebruiksinstructie hieronder om te starten en stoppen met laden bij de HET-laadpaal bij Santbergen.
Downloaden
Download hier de korte gebruiksbeschrijving Santbergen
Download hier de toelichting en gebruiksinstructie Laadpaal Santbergen