HET doet het al ruim zes jaar: auto’s delen. In december 2018 begonnen met twee auto’s groeide het wagenpark tot een totaal van veertien in januari 2023. In april van dat jaar eindigde het leasecontract van de Tesla en werden het er dertien. Vorig jaar november eindigde het leasecontract van drie van onze Nissan’s en toen besloot het bestuur om éven pas op de plaats te maken. Sinds de dip in de Coronatijd lukte het maar niet om een beetje uit de kosten te komen. Hoewel het ledenbestand langzaam bleef groeien brachten we met zijn allen net niet genoeg geld binnen: met veel kunst en vliegwerk (zoals de Winst-Verlies regeling en moeizaam losgepeuterde subsidies voor projecten zoals in de Vitusbuurt) werd geprobeerd wat schot in de zaak te brengen, maar de pot met liquide middelen bleef mager. Te mager.
Vandaar dus even geen nieuwe auto’s. Eerst vet op de botten zoals dat heet. En dat lijkt te lukken! De grafiekjes die we elke maand bijhouden waren natuurlijk een flink stuk naar beneden gedonderd, want tien auto’s genereren minder inkomsten dan dertien, maar… de lijntjes gaan sindsdien langzaam maar zeker omhoog. En dat is goed nieuws, want als dat zo door gaat hebben we binnenkort genoeg reserves om weer uit te breiden!

Daar komt bij dat de gemeente ons heeft uitgenodigd om als duidelijke speler op dit toneel mee te praten over de visie die Hilversum wil ontwikkelen op gebied van deelmobiliteit.
Die visie hebben we: anders dan andere aanbieders hebben wij verregaande ideeën over het combineren van deelauto’s met deelfietsen, -bakfietsen en -scooters. En hoe we dit kunnen inzetten om een ‘eerlijke straat’ te creëren, waar ruimte is voor groen en waar onze kinderen kunnen spelen. Daarbij zijn wij de énige aanbieder die 100% elektrisch auto’s deelt en we onderzoeken ook actief hoe we onze auto’s met behulp van ‘V2G’ kunnen inzetten in de strijd tegen netcongestie. Net zoals in Utrecht.

Kortom: Deelauto Hilversum leeft! Het aantal deelnemers groeit, de inkomsten groeien en wij popelen om weer verder te gaan! En, we willen ook naar alternatieve manieren kijken hoe we elektrisch autodelen kunnen bevorderen en het inzetten van particuliere lease-auto’s in de autodeel-pool.