HET Enquete

Samenvatting opbrengst HET Enquête

Eind maart heeft HET een schriftelijke enquête onder haar leden gehouden. Het ging over de deelauto en wat we als vrijwilligersorganisatie nog meer en beter kunnen doen.

Tachtig van de 350 leden hebben de moeite genomen om de enquête in te vullen. Dat is méér dan 27%. Dat is voor een enquête een hoge score! Daar zijn we heel blij mee. Het betekent dat onze leden een bepaalde mate van betrokkenheid ervaren bij HET.

We nemen je mee in wat de enquête aan informatie heeft opgeleverd. We schetsen een paar grote lijnen. De gehele analyse kun je hier nalezen (pdf opent in nieuw venster).

Trouwe leden – inzet voor milieu en leefomgeving

We zien dat 78% (van de 80 leden) trouw lid is van HET. Dat betekent dat zij voor het gebruik van een deelauto alleen voor een HET deelauto kiezen. Mocht het een keer zo zijn dat onze deelauto niet beschikbaar is, dan wijken ze uit naar een later tijdstip, een ander vervoermiddel (fiets, lopen of OV) of een andere beschikbare HET deelauto in de buurt.

Bijna de helft van de respondenten is vooral lid van HET omdat HET zich inzet voor het milieu en de leefomgeving. 50% draagt HET een warm hart toe en neemt zoveel mogelijk een auto van HET, maar vindt wel dat we gewoon concurrerend moeten zijn. En dan gaat het niet om de prijs: de auto’s moeten aan bepaalde eisen voldoen: groot genoeg voor een gezin, en genoeg bereik voor langere ritten. En dat is helaas op dit moment niet het geval.

Drie deelauto’s minder

In november 2024 liep het leasecontract van drie deelauto’s af, zij vertrokken. Op 51% van de respondenten heeft dat geen invloed gehad voor het gebruik van onze deelauto’s. De deelauto’s worden wel gemist.

Waar zou u eventueel nieuwe deelauto’s plaatsen?

Als er nieuwe deelauto’s neergezet gaan worden, wil men graag een nieuwe deelauto in de eigen buurt(en). Hilversum Zuid scoorde daarbij hoog. We kunnen concluderen dat de meeste leden, die de enquête hebben ingevuld, hoofdzakelijk daar wonen. De meesten realiseren zich daarbij ook dat de keuze voor de eigen buurt een ‘egoïstische keuze’ is. Naast deze keuze vindt men het vooral belangrijk dat het bestuur kijkt naar spreiding van onze deelauto’s in de gemeente, naar waar de parkeerdruk het hoogst is en vooral ook naar het animo, naar de behoefte, de potentie, die er is in een wijk of buurt om er een deelauto te plaatsen.

In de schriftelijke toelichting, die men bij twee vragen kon geven, krijgen we bruikbare tips over bijvoorbeeld waar we de deelauto kunnen promoten, met wat voor soort auto’s we kunnen uitbreiden, hoe de communicatie verbeterd kan worden, dat we met z’n allen deel uitmaken van een coöperatie etc.

Hoe staat het met de kosten van het gebruik van onze deelauto?

63% van de respondenten vindt het moeilijk om te bepalen of HET goedkoper is dan andere deelauto aanbieders. We zagen al eerder dat het niet om de prijs gaat, dus we zouden hieruit kunnen concluderen dat het niet zozeer gaat om de kostprijs als wel om lid te zijn van en betrokken te zijn bij een lokaal initiatief? We zullen op basis van deze uitslag  een rekenmodule op onze site zetten. Hier kan je je reisgegevens intypen en dan krijg je een overzicht/ vergelijking van de kosten bij een andere deelauto aanbieder.

Vrijwilliger worden bij HET?

Er hebben zich 16 nieuwe vrijwilligers aangemeld bij HET. Dat is heel fijn. Het gaat om ondersteuning op verschillende vlakken: bij werving, organisatorische activiteiten, website-onderhoud, bij de helpdesk, als automaatje. We waarderen het zeer dat zoveel mensen zich betrokken voelen en iets willen betekenen. Daarbij kunnen ze zich voor kortere tijd (taken) of langduriger inzetten. Met de meesten is inmiddels contact geweest om mee te gaan draaien.

Tot slot – Dank jullie wel!

Het was hartverwarmend te lezen wat een aantal leden schreven. Spontaan kregen we complimenten dat we over het algemeen goed werk doen. Dat ze blij met HET zijn. Een citaat ‘Een prachtige visie en mooier dan de commerciële partijen. Ga zo door!’

meer lezen?

EVEN VOORSTELLEN… Hans Piet

Mijn naam is Peter Voorn.

inloggen