EVEN VOORSTELLEN… Hans Piet

Twee jaar geleden raakte ik betrokken bij HET. Met een groepje wilden we de deelauto meer promoten. Ik was net een deelrijder geworden omdat wij besloten hadden onze auto te verkopen. Als gezin wilden we elektrisch gaan rijden.

Een gezin – geen auto. Hoe dan?

Zelf investeren in een elektrische auto was niet mogelijk, we hadden onze auto maar weinig nodig. We besloten te experimenteren: zouden we helemaal zonder auto kunnen? Met de trein of de HET deelauto achter de hand? Het kostte best wat moeite om ons aan te passen, omdat – ondanks dat we de auto voorheen weinig gebruikten – het gemak van een auto die altijd klaar stond een gewenning was geworden. Maar al snel raakten we er aan gewend en namen we nog vaker de fiets, de trein en de deelauto voor sociale uitjes en locaties die moeilijker bereikbaar waren. Wij zijn een gezin van vijf. Mijn vrouw en ik hebben drie kinderen, waarvan er nog twee thuis wonen, een dochter (18) en een zoon (16). Onze oudste zoon (21) woont en studeert in Delft.

We kregen regelmatig de vraag hoe we dit deden als gezin zonder eigen auto. Ik heb dit nooit gebruikt om anderen te proberen te overtuigen hun auto weg te doen.  Bij ons was de situatie ernaar om dit uit te proberen. Wij hadden de auto niet nodig voor ons werk. Daarnaast waardeerden wij de vrijheid van de fiets en het openbaar vervoer enorm omdat we ruim 20 jaar in Afrika hebben gewoond en daar altijd afhankelijk waren van onze auto. Nu, twee jaar later komt er toch weer (helaas) een auto, natuurlijk een elektrische. Dit is niet omdat het experiment niet geslaagd is maar omdat mijn vrouw deze nu wel nodig heeft voor haar werk.

Bestuurswerkzaamheden

Ondertussen ben ik verder betrokken geraakt bij HET. De vraag om bij het bestuur te komen, heb ik geaccepteerd. Om eerlijk te zijn kostte het me moeite om duidelijk zicht te krijgen op wat er allemaal speelde/speelt. Ik ben afhankelijk van Jos omdat hij veel weet vanuit de geschiedenis van HET. Ondanks de fantastische projecten, lagen en liggen er grote uitdagingen. Het bestuur bestaat uit vrijwilligers en is afhankelijk van mensen die zich voor de coöperatie willen inzetten. We hebben gelukkig twee mensen bereid gevonden om ons bestuur te komen versterken.

Bij de marketing van de Deelauto ben ik nog steeds betrokken. We willen zoveel mogelijk naamsbekendheid krijgen binnen Hilversum. Wij zijn de beste optie voor deelrijders in Hilversum, een volledige elektrische vloot met eigen laadpalen en ook qua kosten zijn we het goedkoopst. Met een klein – of beter gezegd helemaal geen – budget is het lastig om te kunnen concurreren met MyWheels en GreenWheels waar grote commerciële partijen achter zitten. Het idee is dan ook dat we ons meer moeten differentiëren als coöperatie. Wat kunnen wij beter als coöperatie ten opzichte van de commerciële partijen? Hoe kunnen we we onze leden meer bieden wat ze nodig hebben? En hoe kunnen we onze leden meer bij het deelauto project betrekken?

Enquête deelauto’s HET

Persoonlijk sta ik erg open om naar verschillende manieren van het delen van een auto te kijken, zoals het inbrengen van een persoonlijke auto of om een auto aan te bieden aan een groep van huishoudens. Wij hebben jullie daarvoor nodig en ik ben blij dat velen de recent gehouden enquête ingevuld hebben en met veel tips kwamen. Het is mooi om daaruit op te maken dat we veel trouwe deelrijders hebben die HET een warm hart toedragen en ons lokale gezamenlijke initiatief ook verder willen brengen. We gaan proberen daar met elkaar het beste uit te halen en van te maken. Dank voor jullie reacties!

meer lezen?

HET Enquete

Mijn naam is Peter Voorn.

inloggen