Vragen?

Heb je een vraag? Kijk even rond, misschien vind je hier wel het antwoord.

Veelgestelde vragen

Starten bij Deelauto Hilversum

Je kunt ons mailen met je verzoek voor een proefrit, met je naam, adres en telefoonnummer. Het mailadres is deelauto@hetcooperatie.nl

Op de kaart op onze website zie je icoontjes van auto’s staan. Klik op een icoontje en je leest de naam van de auto. De naam is gekoppeld aan de naam van de straat. In de app vind je ook waar onze deelauto’s en laadpalen staan.

Onze kleinste deelauto is de Twingo, daarnaast hebben we ruimere deelauto’s: de Nissan Leaf en de Nissan Leaf LR (Long Range).

  1. Meld je via deze link aan als lid van HET Coöperatie. Particulieren betalen €2 per maand (€24,- per jaar). Bedrijven betalen wat meer. Lees de deelauto-gebruiksvoorwaarden goed door.

  2. Vervolgens ontvang je per mail een deelnameformulier voor het gebruik van de deelauto’s. Stuur dit ondertekend retour met een kopie van je rijbewijs.
  3. Vraag een proefrit (instructierit) aan via deelauto@hetcooperatie.nl. Bekijk ook de instructievideo’s.

  4. Je krijgt een app-account. Kies een abonnement of voor ‘Vrij rijden’ in de app. Reserveer een auto en rijden maar!

Een proefrit heeft een aantal voordelen: je maakt kennis met een ervaren deelautorijder, het op proef rijden met de deelauto kan kort zijn, je ervaart de app en het gebruik van de auto in de praktijk. En je komt meestal op vragen, die je niet zou hebben gesteld zonder proefrit.

– Iedereen die de stappen heeft doorlopen bij ‘Hoe start ik met het autodelen?’ (zie vraag hierboven).

Als mensen uit hetzelfde huishouden elk onafhankelijk van elkaar gebruik willen maken van Deelauto Hilversum, dan krijgen beiden een eigen account. Daarbij betaal je per huishouden lidmaatschapsgeld.

– Je mag een ander (boven de 18 met rijbewijs of met rijbewijs vanaf 17 met toeziend ouder) laten rijden, ook als diegene geen account heeft. Dit geldt alleen als de persoon, die de reservering heeft gemaakt ook zelf in de auto zit. Degene met deelauto-account is en blijft verantwoordelijk.

– Wij hanteren als minimumleeftijd de van rechtswege gehanteerde leeftijd voor behalen van je rijbewijs.

– Wij stellen dat je van onze deelauto’s gebruik mag maken zodra je in het bezit bent van een geldig rijbewijs.

– In een auto rijd je met maximaal vijf inzittenden tegelijk.

In de tabel zie je per deelauto welke afstand (‘range’) met een volle accu afgelegd kan worden. De exacte rijafstand hangt af van je rijgedrag en de (weers)omstandigheden. De gemiddelde rijafstand ligt meestal enkele tientallen kilometers lager dan de door de fabrikant aangegeven range.

Zie ook bij: ‘Kan ik met een deelauto op vakantie?’ En ‘Mag ik met een deelauto naar het buitenland?’

Reserveren, rijden en laden

Zodra je lid bent van HET Coöperatie en Deelauto Hilversum, krijg je toegang tot de app waarmee je de deelauto’s kunt reserveren.

Als je bij de auto bent, open je de app op je telefoon. Je ziet je reservering. Je klikt vervolgens op ontgrendel en dan op open. Met een klik hoor je de auto open gaan.

Bekijk hier de handleiding van de Nissan Leaf.

Gebruik de laadkabel uit de achterbak om de auto op de laadpaal aan te sluiten. Met de Greenflux laadpas activeer je de laadpaal. Deze laadpas kun je gebruiken bij elke laadpaal. De pas kan bijvoorbeeld ook worden gebruikt bij de snelladers van Fastned.

Let op: Zet de auto na gebruik terug bij zijn eigen laadpaal, anders kun je je reservering niet beëindigen. En zorg dat je de auto weer aansluit op de laadpaal!

Het opladen van de Nissan Leaf van 0% tot 100% duurt ongeveer 8 uur. De reserveringskalender houdt altijd 40 minuten ruimte tussen elke reservering. Zo garanderen we een goed gevulde batterij voor elke gebruiker. Onze app toont hoeveel energie de auto heeft.

Helpdesk, pech en verzekering

Ja. Het nummer staat in de app.

Neem bij pech onderweg altijd contact op met de helpdesk. Het telefoonnummer van de helpdesk staat in de app. Als de helpdesk niet bereikbaar is, bijvoorbeeld midden in de nacht, dan kun je de hulpdienst van de leasemaatschappij inschakelen. Ook dit telefoonnummer staat in de app.

Ja, de deelauto’s zijn all-risk verzekerd. Er is een eigen risico van €300,-.

Kosten en abonnementen

Bekijk hier de tarieven. In de tarieven zit alles inbegrepen: gereden kilometers, gereserveerde tijd,  verzekering, onderhoud, pechhulp, laden aan eigen laadpaal Hilversum en opladen onderweg.

Kies een abonnement dat het beste bij je rijgedrag aansluit om zo voordelig mogelijk te rijden.

We zijn een coöperatie zonder winstoogmerk. Om samen het allervoordeligst te kunnen deelrijden, delen we samen: bekijk hier hoe de winst- en verliesdeling werkt. Dit geldt voor alle abonnementen, niet voor de Vrije rijders.

Je kiest het abonnement dat het beste past bij jouw gebruik van de deelauto. 

– Vrij: Geen abonnementskosten. Als je af en toe gebruik maakt van de deelauto.

– Brons: als je een of twee korte ritjes per week rijdt, soms een wat langere rit hebt. Je gebruikt de deelauto niet meer dan 10 uur per week.

– Zilver: wekelijks kortere ritjes en regelmatig een wat langere rit. Ongeveer 20 uur per week.

– Goud: regelmatig autogebruik en vaak langere ritten. Ongeveer 30 uur per week.

Bekijk de tarieven hier.

Kijk ook bij ‘Wat zijn de kosten?’ hoe we samen als coöperatie delen om het allervoordeligst te kunnen deelrijden!

In ons Rekenmodel kun je je globale rijgedrag invullen en zien wat voor jou het meest voordelig is. Vraag het model bij ons aan. Je kunt ook een adviesgesprek aanvragen via deelauto@hetcooperatie.nl.

– Een abonnement ga je aan voor minimaal drie maanden. Opzeggen en downgraden kan per: 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober – mits er dan drie maanden van je abonnement verstreken zijn. Mail ons minimaal twee weken van tevoren je opzegging of geef je downgrade aan via: deelauto@hetcooperatie.nl.

– Upgraden kan altijd per direct en gaat ook per mail.

– Nee, je kunt tot een kwartier voor je reservering ingaat probleemloos de reservering annuleren. Het bedrag wordt meteen weer toegevoegd aan je saldo.

– Is het minder dan een kwartier voordat je reservering start, dan kun je niet meer annuleren. Je kunt dan wel de reservering beëindigen: dan worden alleen de minuten in rekening gebracht die al zijn verstreken.

Je betaalt altijd vanaf het tijdstip dat je hebt gereserveerd, ook als je wat later vertrekt. Als je eerder terug bent, worden de niet gebruikte minuten in mindering gebracht op de eindafrekening.

Overige vragen

Wil je samen met ten minste vier buurtgenoten een vaste deelauto in je straat? Neem contact op met Deelauto@hetcooperatie.nl voor de mogelijkheden.

Ja. Een bedrijf met een bedrijfslidmaatschap bij HET Coöperatie kan bedrijfsmatig deelnemen. We maken een gedeeld account aan. In principe kunnen alle medewerkers via dit account gebruik maken van de deelauto’s tenminste als hun gegevens bij ons bekend zijn en wij een kopie van hun rijbewijs hebben. Elke medewerker krijgt een eigen inlognaam en wachtwoord, zodat iedereen onafhankelijk van elkaar een auto kan reserveren. Dat kan ook eventueel tegelijkertijd als er meer deelauto’s nodig zijn door medewerkers.

Ik ga een zakelijke rit maken met de deelauto. Ik gebruik de deelauto ook prive. Hoe werkt dit?

Zakelijke rijders kunnen een tweede account aanvragen: je kunt dan zelf bepalen of je reserveert met je zakelijke account of dat je een rit maakt met je privé-account. Per account kies je een abonnement of kies je voor Vrij rijden. En per account krijg je een factuur.

Ja, dat kan. We maken daarvoor met elkaar afspraken op maat. Uitgangspunten hierbij zijn:

beschikbaarheid van een deelauto en kostprijs- en tariefafspraken. Wil je weten of dit een optie is voor jou? Neem contact op met deelauto@hetcooperatie.nl en leg je verzoek voor.

Als je met een deelauto naar het buitenland wilt, vragen we je dat aan ons te melden. De deelauto is daarvoor niet uitgerust. Wij gaan er dan voor zorgen dat de pechhulp binnen heel Europa geactiveerd is. En we kunnen de deelauto dan voorzien van een 230Volt laadkabel, zodat je ook kunt opladen als er geen laadpaal in de buurt is.

Let op: bij een pechgeval in het buitenland is vervangend vervoer niet inbegrepen. Mocht de auto niet verder kunnen rijden, dan worden de leaseauto en de inzittende(n) naar Nederland gebracht. Je kunt zelf een tijdelijke reisverzekering op de auto afsluiten waarin wel vervangend vervoer bij pech is inbegrepen.

Ja, dat kan. Neem contact op met deelauto@hetcooperatie.nl

Als je een huisdier wilt vervoeren, vraag dan toestemming via deelauto@hetcooperatie.nl

Zorg er zelf voor dat je de auto weer opgeruimd en netjes achterlaat. Daar zal de volgende gebruiker blij mee zijn. Elke deelauto heeft zijn eigen ‘automaatje’. Automaatjes brengen de deelauto’s regelmatig naar de wasstraat.

inloggen