Oktober 2021 hield hij er, na wat geratel, plotseling mee op. Een telefoontje naar de garage was verontrustend: waarschijnlijk was de “dinges die dit en dat doet” kapot. Repareren was mogelijk, maar of mijn mooie brandweerautootjes-rode-Saab-93-uit-1999 dat economisch nog waard was… Maar anderhalve week later stond hij weer voor de deur te schitteren: het was iets anders, simpels, goedkoops.
Het geratel was een voorbode, want in januari 2022 bleek dat de mooie rooie de APK niet meer zou halen. En toen was de keuze snel gemaakt: hij gaat nog even mee naar huis, maar voor de uiterste datum brengen we hem terug naar de garage en mag hij daar blijven.
In de maanden tussen geratel en afkeur hadden we al rondgekeken. Willen we een nieuwe oude? Hebben we überhaupt een auto nodig? Hoeveel rijden we nou eigenlijk? Jij gaat altijd op de fiets naar je werk, mijn werk is het handigst op de fiets. Een ritje naar het centrum omdat het regent slaat nergens op en eens per week naar mijn studie doe ik sowieso al met de trein. Maar wat als we naar mijn ouders willen? Met het openbaar vervoer zijn we bijna drie uur onderweg. En zo waren er nog een paar dilemma’s waarvoor een auto echt de handigste optie is. Samen doen met jouw zus? Informeren bij de buren? Zo’n commercieel autoverhuurbedrijf?
Hé wat een mooi Hilversums initiatief: de HET coöperatie die werkt met elektrische deelauto’s…
We maakten een proefrit en op 7 februari 2022 stapten we voor het eerst zelf in een deelauto. Ik reed voorop in mijn mooie rooie. Jij er erachteraan in de zwarte Nissan Leaf. Een uurtje zong ik hard mee met de radio, aaide over het stuur en na dat uurtje pinkte ik een traantje weg terwijl ik in de Nissan stapte. Dag mooie rooie! Hallo tijdperk zonder eigen auto.
En hoe lekker is het geweest de afgelopen dik tweeëneenhalf jaar. Heerlijk. Echt waar! Wij hebben drie deelauto’s op loopafstand; er is er altijd wel eentje vrij als we hem last minute nodig hebben. Instappen, wegrijden, terugzetten. Geen sores, veel lusten. Want hoewel we inmiddels gestopt zijn met berekenen, scheelt het een paar duizend euro per jaar, hoeven we niet meer naar de garage en is het verplichte auto wassen, stofzuigen en opruimen niet meer aan de orde (al misten we dat best wel af en toe, maar daarover later meer).
Zijn er dan geen nadelen?
Vast wel. Maar wij hebben ze nog niet ontdekt. De service van Deelauto Hilversum is vriendelijk en snel. De app om een auto te reserveren werkt makkelijk. Rij je minder uren dan gereserveerd? Je krijgt het tegoed gewoon terug. Kan je de auto niet op zijn eigen plek terugzetten? Niets aan de hand, ook dan komt het tegoed retour. Liet je de auto verkeerd achter? Met een vriendelijk appje vraagt iemand of je het de volgende keer anders wilt doen. Boetes? Ik zou niet weten waarvoor.
Kortom: goedkoop, (milieu)vriendelijk en gemakkelijk. Wij willen niet meer anders!